Workshops

Hieronder vind je het aanbod van de workshops verzorgt door Multiga Onderwijsontwikkeling. Alle workshops worden afgestemd op de behoefte van de school. Eerst inspiratie opdoen? Kies dan voor een inspiratiesessie van 75 minuten! Alle onderstaande workshops kunnen ook in deze vorm worden aangeboden. Neem contact op via de contactpagina.

Workshop 'Een goed begin is het halve werk, 25 lesopeningen voor het VO'
Bij het boek 'Een goed begin is het halve werk, 25 lesopeningen voor het Voortgezet Onderwijs' heb ik in samenwerking met mede auteurs Wies Admiraal en Michelle Geisink een interactieve workshop ontwikkeld. Het boek gaat naar een derde druk en heeft als onderliggend didactisch concept 'De vijf rollen van de leraar'. We hebben de rol van presentator uitgewerkt in het boek.

Deze workshop hebben we o.a. verzorgd op het 'Leerling 2020 congres' in maart 2017. De inhoud van alle workshops op dit congres werd gemiddeld beoordeeld met 3,7 van de 5 sterren en de bruikbaarheid met 3,4 van de 5 sterren.

Onze workshop ontving 4,5 van de 5 sterren voor de inhoud en 4,7 van de 5 sterren voor bruikbaarheid en werd beoordeeld door 16 deelnemers!   

Workshop 'Een goed einde is ’t einde!'
Hoe geef jij invulling aan de rol van afsluiter van een les? En wist je dat dit de bij uitstek geschikte rol is om te beginnen met differentiëren? In deze workshop krijg je werkvormen aangereikt om de les effectief af te sluiten. 

Workshop 'Ik ga differentiëren'
Het boek met de gelijknamige titel is verschenen op 2 oktober 2017 en zit momenteel in de tweede druk! Deze workshop richt zich op het geven van invulling aan het begrip door de school/team/sectie en biedt inspiratie om lessen effectiever te maken.

Workshop 'Verdieping in Didactiek'
Tijdens deze workshop krijgt de deelnemer inzicht in de ontwikkelingsfasen van een docent en per fase geschikte didactiek aangereikt.

Workshop 'Non-stop Activerende Didactiek'
Tijdens deze workshop ervaart de deelnemer non-stop activerende didactiek en gaat naar huis met een gevulde didactische gereedschapskist.    

Workshop Pedagogische vaardigheden
De deelnemer leert en ervaart hoe een positief en veilig leerklimaat gecreëerd kan worden en welke sterktes en uitdagingen hij/zij daar in heeft.
- Relatiegericht en taakgericht leidinggeven in de rol van docent.
- Het opbouwen van een relatie met leerlingen.
- Het aangeven van en consequent handelen naar grenzen.
- Omgaan met moeilijk gedrag van leerlingen.

Workshop Didactische vaardigheden
De deelnemer leert en ervaart hoe lesstof op een interactieve en activerende manier overgebracht kan worden.
- Interactieve en activerende didactiek.
- Ontwerpen van lessen: structuur en creativiteit.
- Digitale leermiddelen en hun toepassing in de les.
- Signaleren van leerbehoeften bij een leerling en differentiëren.

Workshop 'Let’s get digital' 
We leven in een wereld waar de ‘digitaliteit’ ons om onze oren vliegt. Onze leerlingen kunnen zich geen leven voorstellen zonder hun dierbare telefoon vol met instagram stories, snap chat foto’s en whatsapp groepen, en wij zelf misschien soms ook wel niet. Veel scholen worstelen met de vraag hoe om te gaan met deze constante digitale behoefte van de leerlingen. Een ban op telefoons in de gehele school, telefoontassen in het lokaal, telefoon zones. De ene oplossing is nog creatiever dan de andere.

Toch brengt dit digitale tijdperk ook voordelen met zich mee. Er zijn tal van digitale hulpmiddelen die goed inzetbaar zijn in de les om de leerstof op een andere manier aan te bieden naast het ‘analoge’ onderwijs. De digitale hulpmiddelen kunnen zorgen voor afwisseling, gemak in uitvoering en vernieuwing. Digitaal lesgeven is dus zeker geen doel op zich.

Deze workshop zal een praktische ontdekkingsreis zijn door de wereld van de digitale hulpmiddelen aan de hand van de lespraktijk van docenten/deelnemers aan de workshop. Met de lessen van morgen in het achterhoofd gaan we kijken naar de best passende digitale tools. Het doel is dat docenten concrete handvaten krijgen om de verschillende digitale hulpmiddelen toe te passen in de les. Deze workshop is zowel geschikt voor scholen waar leerlingen zelf de beschikking hebben over een device als voor scholen waar de leerlingen zelf geen device (nodig) hebben. 

Workshop ‘Meneer van Bellen vertelt’ (ook leuk voor docenten)

Leerlingen stimuleren om meer te lezen en misschien wel te gaan schijven? Jos van Bellen, docent Biologie en auteur van het boek ‘Zwanenbroeder, internetmiljonair geobsedeerd door het werk van Jheronimus Bosch’ (uitgegeven door Multiga Publishing), komt graag langs op school om leerlingen te interesseren voor spannende literatuur en misschien wel het schijven van een boek. 

Leerlingen kunnen zowel eerst het boek (gezamenlijk) lezen voordat Jos van Bellen langskomt maar het mag ook andersom! Laat je inspireren door het prachtige verhaal van Jos!